از آنجایی که در طول سالیان متمادی برای رسیدن به موفقیت در تقریبا تمامی کسب و کارها ، افراد نیازمند یادگیری هستند ، سعی می کنیم در این مقاله به طور مختصر در خصوص آموزش دامپروری و دامداری نکاتی را مطرح نماییم که در صورت عمل به آنها سود نسبتا خوبی نسیب شخص دامدار گردد . 

اول نکته حائز اهمیت که باید دامداران گرامی آن را مدنظر قرار دهند برآورده ساختن احتیاجات دام زنده می باشد . برخی از مهم ترین نیازهای دام ها عبارتند از : نیاز به خوراک ، هوا ، نور ، آب ، جایگاه مناسب و استراحت 

خوراک : 

مهیا نمودن یک جیره غذایی کامل متناسب با شرایط هر دام زنده و ایجاد یک مسیر دسترسی راحت برای هر حیوان در مجتمع دامپروری امری حیاتی برای حفظ سلامت دام های شما می باشد که باید به آن توجه کنید . در طی تحقیقات متنوعی که در حوزه دامپروری و دامداری صورت گرفته است مهم ترین علل شکست دامداران عدم توجه به این مورد بوده است . 

آب : 

دسترسی شبانه روزی دام زنده به آب تمیز و با کیفیت از دیگر احتیاجات هر حیوان علی الخصوص گوسفند ، گاو و بز محسوب می شود . شور نبودن آب ، آلوده نبودن به میکروب ، درصد مناسب سختی آب از نکات مهم در رابطه با مصرف آب در دامداری می باشد  .

فضا مناسب جایگاه : 

معمولا به ازای هر راس دام در مجتمع های دامپروری اندازه های معین برای حیوانات شما در نظر گرفته می شود . این اندازه معمولا در ازای هر راس دام بالغ 1.5 متر مربع فضای سرپوشیده می باشد . 

تهویه : 

شاید برای این نکته اغلب دامداران اهمیت چندانی قائل نباشند اما باید بگوییم که تهویه مناسب برای رشد هر چه بیشتر کسب و کارشما بسیار مهم می باشد . تجهیز بودن جایگاه به دستگاه های تهویه بر اساس تعداد دام و فصل پرورش بسیار مهم می باشد . اگر جایگاه نگهداری دام های شما از تهویه خوبی برخوردار نباشد مشکلاتی از قبیل ، بیماری های ریوی ، چشمی ، لنگش ، گندیدگی سم و سقط جنین در گله گوسفندان و ... شما به وجود خواهد آمد . پس توصیه می شود حتما این مورد را جدی بگیرید 

وجود نور و روشنایی کافی : 

حتما دام های خود را در معرض نور خورشید در طول روز قرار دهید . علاوه بر نور خورشید سعی کنید میزان نور جایگاه سرپوشیده دام ها را نیز طور تنظیم نمایید که در طول روز نور کافی وجود داشته باشد زیرا در صورت نبود نور دام زنده دچار استرس و تنش می گرددند .