یادگیری دامپروری و دامداری

 از آنجایی که در طول سالیان متمادی برای رسیدن به موفقیت در تقریبا تمامی کسب و کارها ، افراد نیازمند یادگیری هستند ، سعی می کنیم در این مقاله به طور مختصر در خصوص آموزش دامپروری و دامداری نکاتی را مطرح نماییم که در صورت عمل به آنها سود نسبتا خوبی نسیب شخص دامدار گردد . 

اول نکته حائز اهمیت که باید دامداران گرامی آن را مدنظر قرار دهند برآورده ساختن احتیاجات دام زنده می باشد . برخی از مهم ترین نیازهای دام ها عبارتند از : نیاز به خوراک ، هوا ، نور ، آب ، جایگاه مناسب و استراحت 

خوراک : 

مهیا نمودن یک جیره غذایی کامل متناسب با شرایط هر دام زنده و ایجاد یک مسیر دسترسی راحت برای هر حیوان در مجتمع دامپروری امری حیاتی برای حفظ سلامت دام های شما می باشد که باید به آن توجه کنید . در طی تحقیقات متنوعی که در حوزه دامپروری و دامداری صورت گرفته است مهم ترین علل شکست دامداران عدم توجه به این مورد بوده است . 

آب : 

دسترسی شبانه روزی دام زنده به آب تمیز و با کیفیت از دیگر احتیاجات هر حیوان علی الخصوص گوسفند ، گاو و بز محسوب می شود . شور نبودن آب ، آلوده نبودن به میکروب ، درصد مناسب سختی آب از نکات مهم در رابطه با مصرف آب در دامداری می باشد  .

فضا مناسب جایگاه : 

معمولا به ازای هر راس دام در مجتمع های دامپروری اندازه های معین برای حیوانات شما در نظر گرفته می شود . این اندازه معمولا در ازای هر راس دام بالغ 1.5 متر مربع فضای سرپوشیده می باشد . 

تهویه : 

شاید برای این نکته اغلب دامداران اهمیت چندانی قائل نباشند اما باید بگوییم که تهویه مناسب برای رشد هر چه بیشتر کسب و کارشما بسیار مهم می باشد . تجهیز بودن جایگاه به دستگاه های تهویه بر اساس تعداد دام و فصل پرورش بسیار مهم می باشد . اگر جایگاه نگهداری دام های شما از تهویه خوبی برخوردار نباشد مشکلاتی از قبیل ، بیماری های ریوی ، چشمی ، لنگش ، گندیدگی سم و سقط جنین در گله گوسفندان و ... شما به وجود خواهد آمد . پس توصیه می شود حتما این مورد را جدی بگیرید 

وجود نور و روشنایی کافی : 

حتما دام های خود را در معرض نور خورشید در طول روز قرار دهید . علاوه بر نور خورشید سعی کنید میزان نور جایگاه سرپوشیده دام ها را نیز طور تنظیم نمایید که در طول روز نور کافی وجود داشته باشد زیرا در صورت نبود نور دام زنده دچار استرس و تنش می گرددند . 

 

چرا شغل دامپروری همیشه با سود همراه نیست ؟

چرا شغل دامپروری همیشه با سود همراه نیست ؟

 در ادامه قصد دارم به توضیح برخی از مواردی که می تواند پاسخی برای این سوال باشد بپردازم .

در ابتدا باید بگویم که پاسخ به این سوال به پارامتر های زیادی وابسته است که شاید نتوان همه آنها را در اینجا ذکر کرده اما به هرحال طی چندین سال گذشته خوشبختانه با رویکرد صحیح افراد زیادی در جامعه تمایل به انجام کار دامپروری پیدا کرده اند . از گذشته تا کنون شغل دامداری و گوسفنداری ، از نظر اجتماعی جایگاه پایین در میان سایر شغل داشته است و به همین جهت افرادی که از نظر تحصیلات در رتبه خوبی قرار دارند ، تمایلی برای انجام این شغل نداشته اند . اما خب با توجه به روند خوب سوددهی کم کم افراد به سمت این زمینه کسب و کاری در حال حرکت هستند . 

باید به کسانی که گمان می کنند از این شغل فقط می تواند سود بدست آورند بگویم که کار دامپروری با مشقات و زحمات زیادی همراه است . نگهداری شبانه روزی ، پیداکردن مشتری و... از زحمات این شغل محسوب می شود که خیلی ها تحمل آنها را ندارند . 

انتخاب نژاد مرغوب ، تهیه جایگاه مناسب ، گرفتن مجوز و پیدا کارگرانی دلسوز می تواند از دیگر سختی های این شغل به حساب آید 

اگر کار پرورش گوسفند را مدنظر دارد باید بدانید که  گوسفند در برابر بیماری و به خصوص انگل ها به شدت حساس تر از سایر دام ها هستند که باید به این مورد توجه شود .

استفاده از علف های هرز برای گوسفندان

 آیا گوسفندان می تواند برای کنترل رشد علف های هرزه مزارع به ما کمک کنند ؟

بسیاری از افراد گمان می کنند که بزها و گوسفندان با رژیم متنوع غذایی که دارند می توانند برای جلوگیری از رشد علف های هرز مزرعه ها مفید باشند .
اگرچه این روش ممکن است جواب بدهد اما ما به کسانی که قصد دارند به صورت اصولی به شغل پرورش دام روی آورند انجام این کار را اصلا توصیه نمی کنیم .
علاوه بر کاهش راندمان کاری ، استفاده از علوفه هایی مانند چمن و چند گیاه دیگر در طبیعت به وفور یافت می شوند می توانند باعث ایجاد بیماری های متنوعی مانند نفخ و مسمومیت در این حیوانات شوند .
برای کسانی که به صورت سنتی و با استفاده از مراتع طبیعی کار دامپروری خود را می خواهند ادامه دهند پیشنهاد می شود که حداقل این نوع گیاهان موجود در طبیعت را شناسایی نموده و از مصرف آنها توسط گاو ، گوسفند و بزهایشان جلوگیری به عمل آورند 

شغل دامپروری و دامداری

 شغل دامپروری ، زمینه کسب و کاری است که از اهمیت خاص و ویژه ای برای تامین امنیت غذایی جامعه برخوردار می باشد. کشوری که از یک صنعت دامپروری پویا و مدرن برخوردار باشد به سادگی می تواند در برابر فشارهای جهانی اقتصادی تاب آوری داشته باشد . لازمه رسیدن به چنین مرحله استفاده از روش های مدرن دامپروری و لزوم ابتکار شخص دامدار می باشد .

پرورش دام سبک و سنگین مزیت های فراوانی را برای اقتصاد کشور می تواند تولید کند ، از جمله این فواید و مزیت ها می توان به موارد زیر اشاره کرد 
ایجاد اشتغال دائم 
مهاجرت معکوس از شهرها به روستاها
تامین نیازهای غذایی جامعه مانند : شیر ، گوشت و ...
حفظ روستا و فرهنگ محلی 
کمک به شغل کشاورزی 
تولید محصولاتی مانند چرم ، کود ، پشم و ...
 
خوشبختانه طی چندین سال گذشته افراد با متوجه شدن سود موجود در شغل دامپروری ، تمایل بیشتر برای ورود به این صنعت پیدا کرده اند و ما می توانیم شاهد از موضوع باشیم که با ایجاد یک بستر مناسب جهت تامین نیازهای افراد تازه کار ، رونق شغل و صنعت دامپروری دو چندان شود . 
 
 
البته باید این نکته را نیز در نظر داشته باشید که شغل دامپروری ، سختی و مشقت های فراوانی نیز دارد و در صورت استفاده نکردن از روش های اصولی افراد ممکن است دچار ضرر و زیان های سنگین مالی نیز شوند . از این رو توصیه ما این است که به جای روش های سنتی شغل دامپروری به روش های صنعتی و مدرن روی آورید تا با مدیریت هرچه بهتر هزنیه ، سود خود را از این کار دوچندان نمایید .
سرمایه گذاران و سایر افرادی که با شغل دامپروری درگیر هستند با به تدریج به سمت تولید علمی ، صنعتی و فنی هدایت شوند 

بهترین نژادهای گوسفندان ایرانی

 معرفی بهترین نژادهای گوسفندان ایرانی

یکی از نکات مهمی که هر دامدار باید در مورد آن اطلاعات خوب کسب کند ویژگی های هر نژاد گوسفندی است تا بتواند مطابق شرایط آب و هوایی منطقه خود و میزان تطبیق پذیری آن نژاد با آن منطقه بیشترین میزان بهره وری برای از پرواربندی گله خود بدست آورد .

نژادهای گوسفندان ایرانی در کل از بهترین گوسفندان جهان محسوب می شوند که به دامدارن نیز توصیه می شود که برای کار پروار از همین نِژادها ایرانی استفاده کنند .

گوسفندان مغان ، افشار ، سنگسر ، زل ، ، بجنورد ، کردی ، ماکویی ، مهربان ، بهمئی ، تالشی ، فراهانی ، قشقایی ، کبود شیراز ، شال ، سنجابی از نژادهای مطرح ایرانی محسوب می شوند .

 اگر قصد دارید اطلاعات بیشتری در مورد ویژگی های هرکدام از این گوسفندان کسب کنید حتما سری به مقاله انواع نژادهای گوسفندان ایرانی در سایت بازار گوسفند بزنید

صفحه قبل 1 2 صفحه بعد
<-blogads->